Preferánsz
Kártya:
magyar, 32 lap
Játék típusa: ütésszerző
Játékosok: 3
A preferánszban a
felvevő célja:
Teljesíteni a vállalt
feladatot, ellenfelei pedig ebben igyekeznek megakadályozni.
A játék minden mozzanata jobbra tartással folyik.
A
lapok rangsora:
Ász, király, felső, alsó, X, IX,
VIII, VII. A lejátszásnál színre színt adni kötelező,
felülütni nem kell. Hívott szín hiányában adut kell tenni.
Ha ez sincs, bármely kártya az ütésbe tehető.
A játék menete:
A játék kezdetekor mindenki meghatározott összeget tesz a
közös kasszába. Ennek szerepe a játék során az, hogy a
nyertes innen kapja jutalmazását, a vesztes ide fizeti be
büntetését. Ha a kassza kiürül, mindenki azonos összeggel
járul a feltöltéshez.
Keverés és emeltetés után az osztó mindenkinek 5 lapot ad,
majd két kártyát zártan, talonként tesz az asztalra. Végül
mindenki még 5-5 kártyát kap. A játék első fázisa a
licitálás, melyben a résztvevők eldöntik a felvevő
személyét.
A
lehetséges
játékfokozatok és pontértékük:
1. makk aduval: 1 pont
2. zöld aduval: 2 pont
3. tök aduval: 3 pont
4. piros aduval: 4 pont
5. betli: 5
6. szanzadu: 6 pont
7. mizer: 7 pont
8. volát: 8 pont
A kézből történő játék bármely fokozatban vállalható. Ez azt
jelenti, hogy a talon felhasználása nélkül játszik, a
megszerezhető/elveszíthető pontok száma a leírtak kétszerese
lesz.
1-4. és 6. játékokban a felvevő a
megnevezett aduszínnel - utóbbiban adu nélkül - kíván
legalább hat ütést elvinni a lejátszásban. A betliben a
felvevő nem üthet egyet sem, a mízerben csak egyetlen ütést
vihet el, míg a volát bemondásával minden ütést meg kell
szereznie.
A licitálást az osztótól jobbra ülő kezdi. Lapjai
lehetőségeinek felmérése után bármely játékot vállalhatja.
Aki még licitálni akar, az előtte elhangzottnál értékesebb
játékra kell vállalkoznia. Aki egyszer passzolt, később már
nem licitálhat. A felvételi vagy játékjogot az a licitáló
nyeri el, aki a legrangosabb játékfokozatra vállalkozott.
A felvevő megkapja a talon két lapját - kivétel a kézből
történő játék -, és tetszése szerinti két kártyát rak le az
asztalra. Az első ütés kihívása mindig az osztótól jobbra
ülő joga. Az ütést nyerő játékos megszerzi a kihívási jogot.
Az első ütésre adott lappal kell nyilatkozni kontrázási, a
felvevőnek rekontrázási szándékáról. Ha a lejátszás során
bizonyossá vált, hogy a felvevő teljesítette vállalását,
esetleg elbukta azt, befejeződik a játék és a játékosok
rendezik a pénzügyeket.