Preferánsz

Kártya: magyar, 32 lap
Játék típusa: ütésszerző
Játékosok: 3


A preferánszban a felvevő célja:
Teljesíteni a vállalt feladatot, ellenfelei pedig ebben igyekeznek megakadályozni. A játék minden mozzanata jobbra tartással folyik.

A lapok rangsora:
Ász, király, felső, alsó, X, IX, VIII, VII. A lejátszásnál színre színt adni kötelező, felülütni nem kell. Hívott szín hiányában adut kell tenni. Ha ez sincs, bármely kártya az ütésbe tehető.

A játék menete:
A játék kezdetekor mindenki meghatározott összeget tesz a közös kasszába. Ennek szerepe a játék során az, hogy a nyertes innen kapja jutalmazását, a vesztes ide fizeti be büntetését. Ha a kassza kiürül, mindenki azonos összeggel járul a feltöltéshez.

Keverés és emeltetés után az osztó mindenkinek 5 lapot ad, majd két kártyát zártan, talonként tesz az asztalra. Végül mindenki még 5-5 kártyát kap. A játék első fázisa a licitálás, melyben a résztvevők eldöntik a felvevő személyét.

A lehetséges
játékfokozatok és pontértékük:

1. makk aduval: 1 pont
2. zöld aduval: 2 pont
3. tök aduval: 3 pont
4. piros aduval: 4 pont
5. betli: 5
6. szanzadu: 6 pont
7. mizer: 7 pont
8. volát: 8 pont

A kézből történő játék bármely fokozatban vállalható. Ez azt jelenti, hogy a talon felhasználása nélkül játszik, a megszerezhető/elveszíthető pontok száma a leírtak kétszerese lesz.

1-4. és 6. játékokban a felvevő a megnevezett aduszínnel - utóbbiban adu nélkül - kíván legalább hat ütést elvinni a lejátszásban. A betliben a felvevő nem üthet egyet sem, a mízerben csak egyetlen ütést vihet el, míg a volát bemondásával minden ütést meg kell szereznie.

A licitálást az osztótól jobbra ülő kezdi. Lapjai lehetőségeinek felmérése után bármely játékot vállalhatja. Aki még licitálni akar, az előtte elhangzottnál értékesebb játékra kell vállalkoznia. Aki egyszer passzolt, később már nem licitálhat. A felvételi vagy játékjogot az a licitáló nyeri el, aki a legrangosabb játékfokozatra vállalkozott.

A felvevő megkapja a talon két lapját - kivétel a kézből történő játék -, és tetszése szerinti két kártyát rak le az asztalra. Az első ütés kihívása mindig az osztótól jobbra ülő joga. Az ütést nyerő játékos megszerzi a kihívási jogot. Az első ütésre adott lappal kell nyilatkozni kontrázási, a felvevőnek rekontrázási szándékáról. Ha a lejátszás során bizonyossá vált, hogy a felvevő teljesítette vállalását, esetleg elbukta azt, befejeződik a játék és a játékosok rendezik a pénzügyeket.